۱۳۹۹ فروردین ۳۰, شنبه

سرگردانی 10 میلیاردی: چشم بازیکنان نفت به «پرداخت حقوق» خشک شد


دو باشگاه نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی جم طی شش ماه گذشته به هر ترتیبی که شد

موفق شدند حداقل دریافتی به بازیکنان خود داشته باشند اما بازیکنان صنعت نفت حتی به یاد ندارند آخرین زمانیکه حقوق گرفته‌اند چه تاریخی بوده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا،‌ اگر برای مشکلات مالی در فوتبال ایران رده بندی تعیین شود بدون شک تیم صنعت نفت آبادان همیشه بین سه تیم نخست خواهد بود. با توجه به نام این باشگاه شاید هیچ زمان آنها در حالت عادی نباید مشکل مالی داشته باشند اما کمک پالایشگاه نفت آبادان به این باشگاه غیرقانونی است.

اواسط سال گذشته وزارت نفت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر قصد تیم‌داری در ورزش قهرمانی کشور را ندارد. بعد از مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ندادن درصدی از بودجه دولت به وزارت ورزش، وزارت نفت طی ابلاغیه‌ای مشخص کرد که با خروج از مشارکت در ورزش حرفه‌ای سه باشگاه پارس جنوبی جم، نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان دیگر از حمایت مالی این وزارت برخوردار نخواهند بود.

این ابلاغیه وضعیت این سه باشگاه را بیشتر از گذشته دچار بحران کرد چراکه پیش از صدور این دستور هم سه باشگاه مذکور وضعیت مناسبی نداشتند و بحث مشکلات مالی آنها یک اتفاق معمولی به نظر می‌رسید. دو باشگاه نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی جم طی شش ماه گذشته به هر ترتیبی که شد موفق شدند حداقل دریافتی به بازیکنان خود داشته باشند اما بازیکنان صنعت نفت حتی به یاد ندارند آخرین زمانیکه حقوق گرفته‌اند چه تاریخی بوده است.

در هفته گذشته طالب ریکانی به عنوان کاپیتان تیم صنعت نفت آبادان پس از تعطیلات عید نوروز مشخص کرد که بازیکنان این تیم حتی با توجه به وعده‌های مسئولان باشگاه پیش از فرا رسیدن سال جدید هم پولی دریافت نکرده بودند و به اصطلاح با جیب خالی سال جدید را آغاز کردند. در قسمتی از پست ریکانی در اعتراض به مسائل مالی او نوشته بود: «چندین ماه تاخیر به بهانه واریز نشدن پول از اهواز به آبادان بود. حالا که پول چند هفته‌ای است که در آبادان انتظار چند امضای فرمایشی را می‌‌کشد. چرا صریح نمی‌گویید کجای کار می‌لنگد؟»

اما ماجرای پول چیست؟

وقتی تلاش مدیران باشگاه صنعت نفت برای عقد قرارداد با یک حامی مالی بی نتیجه ماند و طی چند ماه فقط اعضای باشگاه وعده شنیدند، مشخص شد که وزارت نفت تصمیم دارد به این باشگاه بودجه‌ای تزریق کند. مبلغ 10 میلیارد تومان بودجه از سوی پالایشگاه آبادان در اختیار اداره تربیت بدنی استان خوزستان قرار گرفت. از این رقم که حدود یک ماه است در حساب اداره تربیت بدنی است، 5 میلیارد تومان کسر شده است! اقدام وزارت نفت برای دور زدن ابلاغیه‌ای که در سال گذشته تصویب شده بود به ضرر باشگاه نفت آبادان شده است.

5 میلیارد تومان در اختیار اداره تربیت بدنی مانده است و 5 میلیاردتومان تنها به حساب هیات فوتبال شهرستان واریز شده است که اکنون در انتظار امضای شورای تامین یا فرماندار است تا به حساب باشگاه منتقل شود. در حالیکه قرار بود بازیکنان صنعت نفت پیش از آغاز مسابقات فصل 30 درصد از قرارداد خود را دریافت کنند در حال حاضر با گذشت چندین ماه از لیگ نوزدهم آنها طی دو مرحله در جریان فصل این 30 درصد به حساب‌شان واریز شده است.

در واقع مشکلات مالی صنعت نفت تا جایی پیش رفت که اعتصاب بازیکنان این تیم در اعتراض به این وضعیت جزو اخبار روتین بوده و همین روند سرمربی کروات را از این دور کرد و به تیم ملی رساند. امید برزیلی‌ها به طی کردن یک فصل رویایی با دراگان اسکوچیچ بود اما شرایط نامساعد برای ادامه همکاری این سرمربی با باشگاه آبادانی بهانه‌های مناسبی را ایجاد کرد که او بخواهد قراردادش را فسخ کرده و ایران را ترک کند.

اسکوچیچ چه شد؟

یکی از امید‌های مدیران صنعت نفت در روزهایی که کمک‌های وزارت نفت قطع شده بود، دریافت غرامت از سرمربی سابق این تیم بود. دراگان اسکوچیچ که با وجود مشکلات مالی جایگاه قابل تقدیری را برای تیم نفت به دست آورده بود و نزدیک به مدعیان در جدول رقابت می‌کرد در اواسط فصل نوزدهم از صنعت نفت جدا شد و در حالیکه تعهدنامه‌ای را امضا کرده بود تا به هیچ تیم ایرانی نپیوندد، سرمربیگری تیم ملی ایران را پذیرفت.

در این توافق مشخص شده بود که اگر اسکوچیچ توافق را زیر پا بگذارد باید رقم 120 هزار دلار به عنوان غرامت بپردازد که پس از سه ماه او به تعهدش عمل نکرد و شکایت باشگاه نفت هم به فیفا ارسال شده است. باشگاه نفت در حال حاضر منتظر جواب فیفا است و این سرمربی کروات با حکم فیفا باید غرامت را به این باشگاه پرداخت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر