۱۳۹۹ فروردین ۱۰, یکشنبه

فیفا کوتاه نمی آید ، تیغ برنده علیه سیاسی های ایران



فیفا در اسفند ماه 1398 انتخابات فوتبال ایران را به خاطر اساسنامه غیرقانونی و عدم تصویب نسخه جدید که نمایندگان اعزامیش به ایران متن آن را نوشته بودند، ابطال کرد. حالا که اعتماد فیفا  نسبت به ایران از بین رفته، مسوولان فدراسیون هیچ راهی ندارند جز اینکه طبق خواسته فیفا اساسنامه و آیین‌نامه انتخاباتی جدید فوتبال ایران را بنویسند. برای این اتفاق حالا با انتخاب دبیرکل جدید باید کمیته‌ای تشکیل شود که مورد تایید مجمع عمومی باشد و این کمیته وظیفه نوشتن اساسنامه جدید را برعهده بگیرد. البته از سوی فدراسیون فوتبال شاهد هیچ‌گونه شفاف‌سازی درباره این پروسه نبوده‌ایم و هیچ‌کسی نمی‌داند قرار است به چه روشی اساسنامه جدید نوشته شود. با این وجود فیفا از مدت‌ها قبل بایدهای مهمی را برای فوتبال ایران تعیین کرده تا اساسنامه جدید منطبق با آن باشد. مهم ترین این تغییرات احتمالی به شرح زیر خواهد بود:

10 الزامی که در اساسنامه باید نوشته شود
در اساسنامه جدید باید نوشته شود فدراسیون استقلال کامل دارد و البته تابع قوانین مدنی کشور ایران است، هیچ تبعیض نژادی و قومیتی در فوتبال ایران نباید وجود داشته باشد، ارکان قضایی باید استقلال کامل کاری داشته و روسای آن‌ها توسط اعضای مجمع با یک مکانیزم شفاف انتخاب شوند. فدراسیون دادگاه عالی ورزش را به رسمیت بشناسد. به قوانین بازی فوتبال تصویب شده در مجمع عمومی فیفا احترام بگذارد. تعهد داده شود که با دوپینگ به صورت جدی مبارزه می‌شود و سیستم مالی و اداری فدراسیون حسابرسی می‌شود. تمام تصمیمات و سیاست‌هایی که بدنه اجرایی فدراسیون اتخاذ می‌کند باید کاملا دموکراتیک و مورد تایید تمام اعضای مجمع باشد. از همه مهم تر اینکه فدراسیون و جامعه فوتبال ایران در امور سیاسی دخالت نداشته باشند و در نهایت تحت‌تاثیر دخالت اشخاص ثالث و دولت نباشند.
حذف قطعی وزیر ورزش و معاونش
بر اساس سیاست‌های تعیین شده از سوی فیفا،  حذف وزیر ورزش و معاون او از بین اعضای مجمع عمومی فدراسیون قطعی خواهد بود و شنیده می‌شود که مدیران وزارت ورزش هم با توجه به تاکید ویژه و بی قید و شرط فیفا قبول کرده‌اند در مجمع حق رای نداشته باشند. به هر صورت برای فیفا خیلی مهم است افرادی که ساختار فوتبال کشور و فدراسیون و مجمع توانایی سیاست‌گذاری برای آن‌ها ندارند در مجمع عمومی حضور نداشته باشند. به این ترتیب طبق این بند و خواسته احتمال حذف نماینده وزارت علوم، فدراسیون ورزش روستایی عشایری، نماینده آموزش و پرورش و ستاد نیروهای مسلح هم  از مجمع هم وجود دارد. البته ممکن است تلاش شود مجوز حضور بعضی از آنها در مجمع و داشتن حق رای را از فیفا مثل ستادکل نیروهای مسلح بگیرند.
آئین نامه انتخاباتی استاندارد و برگزاری انتخابات توسط مجمع
علاوه بر این بندها طبق دستور فیفا در اساسنامه جدید باید آیین‌نامه شفاف و استاندارد انتخابات هم تدوین و به تصویب اعضای مجمع برسد. به این ترتیب فدراسیون باید متعهد شود که تمام امور برگزاری انتخابات توسط اعضای مجمع انجام می شود. پس کمیته های بدوی و استیناف مرتبط با برگزاری انتخابات باید از اعضای مجمع بوده و مدیریت اجرایی فدراسیون دخالتی در تعیین نفرات نداشته باشد.
افزایش سهمیه باشگاه‌ها در مجمع
طبق اعلام منابع موثق خبری در فدراسیون، با هماهنگی‌های صورت گرفته با فیفا و هدف جلب رضایت عمومی جامعه فوتبال، تعداد اعضای مجمع عمومی افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت و از 75 نفر عبور خواهد کرد. به این ترتیب در اساسنامه جدید به جای اینکه 8 باشگاه از لیگ یک عضو مجمع باشند،  هر 18 تیم لیگ یکی به عضویت مجمع در خواهند آمد. هم چنین تعداد سهمیه لیگ برتر فوتسال  و فوتبال ساحلی هم در مجمع هم افزایش پیدا می‌کند. البته عضویت هیات فوتبال جزیره کیش هم قطعا از مجمع عمومی فدراسیون باطل خواهد شد.
تاکید بر برابری حقوق زن و مرد؛ سهمیه زنان در مجمع بیشتر می شود
یکی از مواردی که فیفا درباره ساختار فوتبال ایران از مدت ها قبل روی آن دست گذاشته موضوع برابری حقوق زن و مرد و مخالفت با موضوع تبعیض جنسیتی است. مقامات فیفا زمان زیادی است که با جدیت موضوع برداشته شدن ممنوعیت حضور زنان در استادیوم های فوتبال ایران را پیگیری می‌کنند. در همین رابطه فیفا روی تبعیض جنسیتی و برابر نبودن حقوق زنان و مردان در ساختار مجمع هم دست گذاشته است. در سال‌های اخیر و در مجمع 75 نفره فوتبال بیشتر از 5 نماینده زن حق رای نداشته‌اند. این در حالی است که تمام باشگاه‌های لیگ برتر مردان در مجمع حق رای دارند اما تنها باشگاه صدرنشین لیگ برتر فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی زنان اجازه عضویت در مجمع را داشته‌اند. به این ترتیب احتمال دارد تمام 12 باشگاه لیگ برتر زنان هم به عضویت مجمع دربیایند. شاید تعداد باشگاه‌های فوتسال زنان هم در مجمع افزایش پیدا کند تا بحث نادیده گرفته شدن زنان در مجمع از کمرنگ‌تر شود.
داستان مهم این هفت نفر
ترس از کریمی، دایی، مهدوی کیا و...
موضوع مهم بعدی درباره اصلاح اساسنامه اما دیده شدن حقوق چهره‌های فوتبالی است. مسئولان در قوانین جدید رای عضویت چهره‌های شاخص فوتبال که فرصت مدیریت نداشته‌اند در هیات‌رییسه و سیستم اجرایی فدراسیون باید فکری اساسی داشته باشند تا آنها بتوانند در انتخابات آزاد شرکت کنند. مسوولان فیفا در سفر خود به ایران هم به این موضوع انتقاد کرده بودند که چرا چهره های فوتبالی ایران در ساختار مدیریتی جایگاه مناسبی ندارند. مسئولان در حال بررسی طرحی هستند که چهره‌های فوتبالی که بیش از 100 بازی ملی در کارنامه دارند را هم به ترکیب مجمع اضافه کنند. علی دایی، علی کریمی، جواد نکونام،  آندرانیک تیموریان،  سیدجلال حسینی، مهدی مهدوی‌کیا و احسان حاج‌صفی 7 چهره شناخته شده فوتبالی هستند که  حضورشان در مجمع می‌تواند مفید باشد. فراموش نکنیم تاثیر‌گذاری و جریان قدرتمند تحت‌تاثیر حضور آنها می‌تواند هر لابی و قدرتی را در مجمع عمومی شکست بدهد. به همین ترتیب امکان دارد مدیران اگر بخواهند بر اساس منافع مدیریتی خودشان تصمیم گیری کنند قید اضافه کردن این 7 نفر در مجمع را بزنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر